Thursday 24 January 2013

Aku Klasik ^.^

                                                           بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum w.b.t. kepada semua yang sudi membaca post untuk kali ini..dan yg lepas2.. Syukur dah hampir seminggu cuti semestar bermula dan hampir juga ke penghujungnya.. SubhanAllah, beristirehat lah semua perkara ya..

Bile cuti-cuti nih duduk rumah lah jadi suri rumah 24 jam (yeke?) tapi untuk anak dara yang macam saya nih mmg tak berapa nak suri rumah lah.. sbbnya dah set kat minda nak rehat sepanjang cuti.. huhu Tak patut betul, sbbnya ada2 masa lah nak tolong mak  uruskan rumah.. Buat tuh buat cuma tak lah se pro-aktif + pro duktif ibu ku..

Cakap pasal pro aktif dan produktif nih kan, rasa2 selain gerak kerja, mind set dan aim (dll) ap lagi yang boleh meningkatkan kualiti kerja eh? Material!
hoho, tanya dan jawab sendiri tu adat menulis..
Ok sejujurnya saya bukanlah seorang yang tidak up to date, tak kisahlah dalam bab gadget ke, fashion ke, lifestyle ke apa-apa lah.. tapi sememangnya saya setia pada yang saya dah jatuh cinta.. :) dan mmg jenis yang sukakan sentuhan peribadi :)
 Biarlah orang tukar2 smartphone bagai, yang pentingnya untuk berhubung bukan? Jadi biarlah macam mana rupa asalkan kualiti tiptop!. sbg contoh:

Penyidai Kain: Zaman sekarang semua nak jimat space kan? haha, than mostly guna penyangkut yang boleh lipat2 tuh than banyak tmpat gantung/sidai. Tapi SAYA lebih sukakan hasil dari ampai yang straigth je tak bengkok2 walaupun agak sempit space tuh.. proses pengeringan baju pun cepat sebb sebaris je. Tidak terhalang untuk dapat cahaya matahari bukan? ^.^ 

Touch Screen: Wa, kiri kana depan belakang, dalm usrah saya nih semua dah advance. Touchscreen kat phone, tab, camera. huhu.. main alih2 pakai jari.. tapi bila tengok phone saya, hemmm.. button biasa, tade wireless, tade android , no GPS bla bla bla .Handphone flip zaman dahulu kala.. sampai kene sound dengan adik sendiri, nape lah tak tukar phone.. haha, jawapannya > kalau ada  internet kat phone ni, maka facebook lah yang dihadap 24 jam (teruknya) dan mulalah sahabat2 tompang sekaki nak online.. mulalah activity lagha.. hhu, than sememangnya hobi saya untuk susah2kan diri saya. Mungkin akan ada yang kata senang nak cari maklumat kat mane2 .  bedasarkan pengalaman saya.. saya lebih suka bersederhana ;) 

Mesin Basuh: bukan tak reti guna,(ad lagi ke isu tak rti guna mesin basuh) tapi kalau setakat 10 helai, hemmm basuh tangan je lah kiah.. sbb yang diyakini lebih bersih.. mesin kalu basuh kocak2 je.. bukan bersih sangt.. bila tgk masih ad kotoran.. nak mengharapkan sabun jee.. kalau pakai tangan boleh sental lelebih.. bak kata orang western "my dust" hehebeberapa hari lepas kene sound dek mak, napelah tak nak pakai mesin basuh hah.. 

Vacumm: Mesti ayu kan kalau nampak gadis-gadis sapu rumah pakai penyapu.. la ni  depa pakai vacumm, sorong sana, sorong sini khalas!.. hhu.. maaflah den tak minat sorong2 nih.. hehe walau lambat asalkan selamat ..>.< saya lebih suka  pakai penyapu, walaupun penyapu tuh sendiri dah berinovasi haha..


Mungkin ada yang akan kata "kolot" tapi kenyataannya, saya sukakan moment2 buat kerja pakai tangan.. plus Allah bagi tangankan? so tak salah nak guna lebih sikit.. :) Dalam erti kata lain, mensyukuri nikmt yang Allah pinjamkan seketika untk diri ni.. Biarlah apapun orang nak cakap.. Bukan nak menolak kecanggihan tapi saya selesa dengan cara kerja nih.. yang penting QUALITY! bukan QUANTITY :) betul tak? Tapi jangan lah terkejut or pandang sinis, kalau tibe2 saya guna benda2 tuh sume, sbb saya rasa tak salah plus tak dosa asalkan aim kita sama..  Begitu jugalah fungsi akal, Allah mengurniakan akal untuk berfikir dan ilmu manusia itu terhad. tapi rasa2 akal yang terhal nih pun dah macam2 boleh fikir kan? apalah kalau nak bandingkan dengn ilmu Allah yang Maha Luas..  Macam tulah sahabat2 pembaca yang dirahmati Allah, dalam menyelesaikan sesusatu permasalahan dlam Islam, kita gunakan AlQawaid Al Fiqhiyyun. Yakni berkenaan hukum-hukum yang berfsifat kontempori. walupun sesuatu itu tidak relevan untuk kita apply tapi bila kita tahu sebab, permasalahan yang tersirat kita akan jadi lebih fleksible dalm mengapplikasinnya.. dan benda2 nih lah yang memudahkan hidup kita.. kan ini menampakkan bahawa Islam itu mudah tapi bukan dimudah-mudahkan :) ok itu saja buat pembaca yang saya sempat kongsikan.. Doakan perjalan kami petang ini.. :) Semoga kalian dalam Rahmat Allah dan bersama menuju redha Allah ! Let's get Mardhatillah! <3 

No comments:

Post a Comment