Sunday 25 November 2012

ImbalanceEmotion

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah dah sebulan lebih usia kelas pengajian Al-Quran yang di usahakan kami sekeluarga..
Syukur Allah permudahkan usaha baik kami, bermula dari bulan 10 (Oktober) yang lalu, sekarang dah pun bertambah pelajar.. Terasa puas kalau  dapat berkongsi ilmu dengan adik2 nih. Sekurang-kurangnya dapat mengubat rinduku dengan kumpulan Usrati yang dah lame tak berkumpul. Al-Maklumlah, masing-masing dengan agenda tersendiri. Ada yang dah kahwin, ada yang busy program.. Mencabar betul hidup sbg Mahasiswa/wi nih kan? hee.

Alhamdulillah sekarang dah  seminggu cuti sem bermula, dan seingat dakulah. Ada lagi dua minggu, InsyaAllah, kalau tidak aral melintang aku akan ke kursus "Penjagaan Kanak-kanak dan Pendidikan awal Kanak-kanak".. er..jap..jap.. macam mane student IRK boleh tersimpang skop kerja nih?
huhu, sudah tentu, tak da hukum yang mengharamkan saya berbuat begitu bukan? Apa salahnya kalau belajar dan ambil pengalaman dari bidang berbeza pulak. macam lah satu nanti aku tak jadi seorang ibu kan?(insyaAllah >.<) jadi ini kira preparation lah dan saja2 nak tambah ilmu.. sekarang pun dah berdepan dengan kanak-kanak jugak ..

Dalam masa cutilah rasanya diri nin banyak berperang dengan diri sendir,kenapa? ."...kerana hati yang kosong itu akan di penuhi dengan maksiat" Bahayanh kalau tiada pengisian.. Perasaan mula Bolak balik, terasa macam2.. jadi dipenuhkan dengan aktiviti2 yang bermanfaat lah hendaknya.. tapi macam mane? Buka FB asyik dengan Isu Gaza..Hati jadi membara marah ras nak terbang sana je..! Mula jadi sedih tak tentu arah.. Allahu..
*********************
إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
“Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka,” maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab, “Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung”. (HR. Bukhari no. 4563)


*********************
kenapa tiba2nih?... Yah, Bila down jangan lupa remind diri dengan hadis nih(diatas).. Hasbunallahwanikmal wakil!..
sepatutnya itu yang sentiasa ada dalam hati seorang mukmin... Sejak akhir-akhir ini jugak lah Allah nak hadirkan watak yang pernah wujud dalam hidup ini. Baru nih ternampak seorang kenalan yang dulu dikenali sbg DJ Squid, dan sekarang tidak lagi denga imej seorang DJ, tapi seorang Islam Alhamdulillah :) dan kini merupakan anak murid seorang ulama' terkemuka Alhamdulillah!...  dan seorang lagi yang dulunya dengan perwatakan yang agak keperempuanan,walhal dia seorang lelaki, dan kinidia lelaki sejati.. Alhamdulilah....
Senyum lagi dan lagi dan lagi.. haha

 Nampak tak kat situ ketidak seimbangan emosi saya? hurm.......
tapi apa yang terjadi semua adalah step Allah nak didik hati ini, benarlah Ujian itu tarbiah!
Sabar dan Jangan berhenti berdoa!




No comments:

Post a Comment