Sunday 25 November 2012

Love Journey..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Alhamdulillah 
Assalamualaikum kepada sesiapa pun yang menyinggah ruangan ini :) Syukur yang teramat sangat kerana sehingga ke hari ini aku masih bisa merasakan nikmat yang ALLAH, kurniakan.. tersenyum dan terus tersenyum walau dalam apa jenis masalah sekali pun..
Tidak tergambar rasanya perasaan ini.. Sejak kali pertama bertemu, bersua hingga ke hari ini  kemanisan itu masih terasa..
haaaa.. ape tuh? mesti tengah fikir macam2 kan? hee
Ok baiklah saya berterus terang dari terus meneka-neka kan.. Itulah gambaran sepanjang saya bercinta dengan "DAKWAH" ni. Saya beri title "perjalanan Cinta" kerana sepanjang meniti hari sebagai seorang daie..

Saya rasa terpanggil untuk berkongsi detik-detik bermulanya perjalanan cinta nih :)nicemoment to sharing >wink<>wink<!
ia bermula dengan seorang senior yang Baik lagi manis, dia yang ajak saya untuk pertama kalinya ke program :) Program pertama yang saya libatkan diri secara individu tanpa ibu bapa, selepas bergelar mahasiswini adalah "Sinergi Keluarga Bahgia" oleh Ustas Hasrizal. atau mungkin lebih dikenali dengan nama Saiful Islam. Sejak dari situ aku mula bejinak-jinak dalam gelanggang dakwah. Semestar pertama di kolej nih subject ku adalah Science of Quran, Intro to Aqidah. Alhamdulillah ini lebih membakar semangat ku, aku mula menceburi bidang penulisan pula. Terpilih menjadi pemenang columnist untuk majalah di kolej.. Alhamdulillah,dengan ilmu yang sedikit dan sumber rujukan yang terhad... Senjataku hanyalah Kata-Kata nasihat :).. Sempat bertahan sehingga 3-4 keluaran akhirnya dengan sedikit konflik dalam, aku menarik diri.. kemudian rinduku terubat dengan dilamar oleh Senior ku yang Baik lagi Cantik , Jihad Umayrah menjadi Fasilitator untuk sebuah program dakwah, Anda Bijak Jauhi Zina, pasti ramai yang mengenali RaudhatulSakinah bukan? ya kami bawah naungan nya.. Ummi Rose sebagai pengasas, merupakan bos besar kami.. Alhamdulillah, pengalaman yang tak dapat dilupakan... Kali pertama dan kedua, di Kolej Universiti Teknologi Islam Port Dickson..Bersama dengan para Trainer ABJZ yang hebat! Kali pertamayang sukar dilupakan, sangat sensitiv.. asyik dihantui perasaan serbasalah, setiap teguran aku rasakan kekurangan besar dalam diri.. tapi Alhamdulillah Allah buka mataku, untuk bertenang dan menilai semula.. :)

Kali pertama bersama ABJZ!

Ianya merupakan  kenangan manis dan pahit buat diri ini yang baru dalam gelanggan Dakwah ni.. Banyak yang dapat aku pelajari..:) Sejak dari itu aku mula terlibat dengan banyak lagi program dakwah samada di kolej mahupun luar. Aku ke pesta buku di PWTC;) wow.. dua kali naik train..Mengeratkan lagi Ukhwah antara kami :) Alhamdulillah, kami sangggup meredah malam demi mengejar majlis Ilmu.. hehe, kawan-kawanlah yang menjadi mangsa.. minta teman >.< tunggu teksi malam2 di UIA tuh,pernah sampai pukul 1..woo~~~


Selepas kali pertama dan kedua, sekian lama tak beraksi di gelanggan ABJZ..! Rindu akhirnya terubat dangan peluang ketinga yang sebelum ini asyik di tunda-tunda dengan kesibukan diri sebagai student hehe.. Kali ke tiga di Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Rawang. Alhamdulllah banyak yang dapat di perbaiki dari pengalam kali pertama dan kali ke-dua ^>^..Sekali lagi berganding bahu dengan mereka2 yang hebat nih! SubhaAllah..


d'latest sekali.. sempoikan kami?


sedang beraksi ^.^

hari demi hari aku lalui sebagai seorang Mahasiswi yang memikul tanggungjawab berdakwah yakni menyampaikan, dengan ini membuat aku lebih bersemangat dan lebih berkerja kuat dalam mencari ilmu dan Mengutip mutiara-mutiara yang Allah letakkan di merata tempat.. sehinggalah ke program yang ke-empat dan seterusnya :) Alhamdulllah Allah permudahkan.. berikut program yang pernah aku sertai secara langsung dan tidak langsung..

di antara watak2 yang wujud sepanjang perjalanan mencari Cinta ini :)


di MasjidSaidinaHamzah! Terlibat denga program Cinta Masjid TvAlhijrah!!
SegalanyaBermuladisis! ececeh~~


ketika Berusrah di Zoo, sebagai Sukarelawan :) dengan Sahabat2 yang hebat.

turut terlibat dengan demo >.<  Semangat ! bagi membela nasib Rakyat Syiria!  InshaaAllah dengan Inringan doa yang berterusan.. Gaza, Syria dan Rohingya Bebas dari Cengkaman!
 Yang Rayfiqa yang sweet! hehe..

 Ukhti AmirahAyob, di UIA menghadiri TalkProf Tariq Ramadan . OHSEM!



ABJZ dengan adik2 solehah nih,membuat aku merindui suasana sekolah..~~


Bersama adik beradik Usrah, berniaga!


Banyak yang tak dimuatkan lagi InshaaAllah, sekiranya berkesempatan akan aku kongsikan lagi dalam post akan datang..:)
"Sesungguhnya orang mukminitubersaudara"Al-Hujurat:10 >.<

2 comments: