Tuesday 3 April 2012

Berhenti dari terus mencemarkan..

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Kenapa golongan kami dipersendakan?
Apakah tujuan semua ini di perlakukan?

bermain sebuah persoalan, kenapa semakin ramai niqabis sejak kebelakangan ini? apakah ianya dilakukan dengan tujuan yang sama?

Kadang-kadang aku terfikir, kenapa perlu berniqab?.. itu keputusan ku.. tidak dipaksa oleh sesiapapun..
 tapi kenapa? aku yakin "Islam itu Syumul" setiap permasalahan pasti ada jalannya..
banyak jalan dan matlamatnya hanya 1.. Redha Allah..
Seperti wanita yang lainnya Aku hanya mendambakan Syurga di akhirat nanti, bertemu dengan sang kekasih hidup bersama bahagia selamanya..
tapi apakah jalan mahu mendapatkan nya? dengan menjadikan diri golongan Ghuroba?
Kalau berniqab dipandang pelik dan aneh dengan pandangan yang seakan-akan melihat alien dari planet yang berbeza , itu masih belum cukp mengklaim diri sebagai golongan asing .. yang asingnya adalah iman..
.:iman = mengakui dengan hati + melafazkan dengan lidah + beramal dengan anggota:.

dunia kini semakin berani mempersendakan para niqabis dengan lakonan wanita berpurdah..
yang langsung tidak mengambarkan peribadi yang sepatutnya sebagai seorang wanita Islam dari segi imannya..
berpurdah kerana tradisi- bagi sesetengah orang, ia merupakan trsdisi orang arab. dan sesiapa yang memakai purdah ertinya dia ingin menjadi orang arab..ini kerana kawasan mereka yang berpasir, dan memaksa mereka menggunakan penutup muka..
berpurdah kerana ikutan- ingin menjadi seperti mereka yang berpurdah, selalunya mereka seorang yang dipandang tinggi agamanya, dipandang alim, dipandang warak dan seorang yang di hormati.. menjadi trend, wanita bepurdah lebih menarik perhatian para ustaz dan putera agam diluar sna.. dengan harapan agar turut menarik perhatian mereka, dan akhirnya dikurniakan suami soleh yang dapat membimbing.. mungkin juga ianya kerana sinonim dengan satu tempat, misalnya kalau sudah belajar dia sekian2 tempat haruslah berimej begini baru melambangkan identiti.
berpurdah kerana keluarga- selalunya ahli keluarganya juga niqabis, kakak, ibu, makcik dan akhirnya dia juga turut mengenakan purdah..ini mungkin kerana faktor keselamatan. boleh jadi hanya ikutan.. disuruh oleh bapa dan sbgnya.. ada yang ikhlas ada juga yang terpaksa.. boleh jadi mereka sendiri tidak tahu akan fungsi dan sejarah niqob sendiri..
berpurdah kerana tahu HUKUM- mereka selalunya mempunyai alasan tersendiri, antaranya wajah yang boleh mendatangkan fitnah, beramal berlandaskan Mazhab Syafie yang mewajibkan pemakaian purdah, bagi mengelakkan lelaki menatap wajah mereka kerana takut terpanah dek syaitan, mengamalkan sunnah Ummu Mukminin Saiditina Aisyah r.a dan wanita2 mulia zaman Rasulullah s.a.w.. dan bermacam macam lagi alasan hukum berpurdah..
berpurdah bagi menjaga iman- dengan berpurdah ini merupakan tarbiyah buat dirinya untuk terus istiqomah dalam kebaikan, dan melatih diri berperilaku seperti wanita solehah sebenar, dan memudahkan dirinya berdepan dengan ikhwat, tanpa memperlihatkat wajah. selain dapat menjaga hati dari mendekati zina. Wanita yang menjaga hatinya sebenarnya sekali gus menjaga kemaluannya kerana dia sedar akan kemampuan dirinya dalm mengawal nafsu syahwat(kehendak). dengan berniqab juga sebenarnya melatih diri untuk menundukan pandangan..
berpurdah kerana ingin dilabel- bagi memperoleh title solehah , alim, warak, dan pelbagai lagi title yang baik darjatnya. ini bagi menutup keburukan perilaku.. dia tetap melakukan perkara seperti orangyang tidak berniqab, tidak menjaga batas dalam pergaulan, tetap menjalinkan hubungan cinta dangan yang belum halal dan berdating seperti remaja sosial. yang membezakannya hanya luaran.. kadang lebih hebat dari mereka yang tidak bertudung.
berpurdah bila perlu- ada yang berpurdah ketika bercampur dengan ikhwat sahaja, ini samalah konsep bagi mengelak fitnah. mereka selalunya terdiri dari orang yang tahu hukum dan dalil2  yang membincangkan perihal niqab.
--------------
Apapun perihal berniqab adalah merupakan khilaf ulama'.. ada yang berpendapat hukumnya wajib, ada yang harus, ada yang sunat dan ada juga yang tidak meletakkan hukum kerna menganggap berpurdah  tidak perlu dan tidak disuruh Nabi dengan jelas..

Semoga Allah menerima amalan kita semua, kerana Allah sahaja yang selayaknya menilai ibadah dan status amalan kita.

tapi apa yang kami terima kini.. "DUNIA".. apakah sedang mempersendakan kami? perkataan dunia itu tidak merujuk pada yang tidak berakal.. pelbgai pihak mengambil kesempatan dengan menjual cerita islamic yang menampilkan watak berpurdah dan heronya seorang putera agama dengan konsep couple islamic, yang boleh bergurau senda+ berdating+bermesra+bersentuhan walaupun berlapik... apa ini kah hakikat kami? kalau pun aku tidak memihak kepada sesiapa.. apa yang ditayngkan dengan lakonan ini sendir mtelah mencemarkan imej ISLAM.. non-muslim akan terkeliru dengan adab ISLAM sebenar.. bila dilakonkan ianya berbeza dengan dunia nyata..

para wanita diluar sana mula merasakan yang berniqab itu hanyalah pakaian luaran.. dan seterusnya ingin mencuba.. bermulanya dengan meletakkan gambar profile picture mengenakan purdah.. bercampur dengan gambar yang kurang senonoh.. dan seterusnya di puji dan di puja.. niat mula lari, lebih kepad ingin mendapatkan title dan dipandang orang.. " apa salahnya bercouple.. berniqab pun masih boleh bercouple"

Ianya benar-benar mengundang fitnah bagi yang lainnya... sebagai seorang MUSLIM yang merasakan turut terhina dengan fenomena ini.. Aku berhak bersuara.. ini juga DAKWAH... sampai bila mahu mempersendakan para niqabis yang melakukannya kerana Allah? INGAT ini imej IBU ORANG MUKMIN Saiditina Aisyah r.a dan ramai lagi wanita mulia zaman Nabi.. apakah tidak rasa bersalah menconteng arang ke muka orang ISLAM sendiri?

CUKUP

menutup aurat itu hukumnya wajib.. tahu apa tujuanya, selidik hukumnya, dalil2..kenapa perlu? kenapa mahu?.. apa kesan dan akibat nya.. tidak pedulikan berniqab atau tidak, yang wajib dijalankan dahulu ..baru kisah yang sunat..kalau kau meletakkan wajib itu di belakan apakah kau yakin yang sunat akan kau kerjakan dengan baik? berniqab tapi bertabbaruj.. jujur aku sedih..
bukan beerti aku lah yang seharusnya dicontohi, tapi apakah adil kau memperlakukan agamamu sebegini? wahai manusia.. jangan mudah menganggap kami tergolong Ghuroba dengan hanya kami berniqab.. dan berhenti mempermainkan agama Islam sebegini...

mereka melawan rasa ingin kelihatan cantik di depan ajnabi dengan memupuk rasa cinta  mereka supaya biar cantik hanya pada Allah..  mereka  alih pandangan  mereka  dari melihat ikhwat yang Allah ciptakan indah selagi Allah tidak menghalalkanya..  mereka  sorok perasaan suka mereka  dipuji orang untuk mengelak  dari perasaan ujub , riak dengan membisikkan dihati  mereka  Janji Allah itu benar..  mereka sembunyikan wajah  mereka supaya tidak menjadi fitnah, gangguan buat si adam..  mereka jauhkan diri  mereka dari dilihat orang kerana ingin sama membantu menjaga iman, dari terkena panahan syaitan..

tolong....
tolong.........
berhenti.....

lakukanlah ia dengan ikhlas dan ihsan.. kerana Allah tidak memandang amalan yang didatangi riak..
dan ianya hanyalah sia-sia...


No comments:

Post a Comment