Tuesday 3 April 2012

Mencari Ilmu sampai Menutup Mata ;)

BIsmillahirahmanirahim.. 
Alhamdulillah selesai sudah minggu peperiksaan :) nak masuk semestar baru dah nih..dapat cuti 2 minggu 
(lebih kurang) untuk penohkan dada dengan persediaan untuk semestar akan datang.. Kalau nak di flashback semula, sems nih mmg banyak dugaan.. haha.. menangis, gelak,marah, gaduh dan macam2 lagi haa.. tapi saya dah lepas semua tuh Alhamdulillah.. ujian itu tanda Allah sayang pada kita.. dia mahu kita  merasakan erti kehidupan yang sebenar.. sakit tuh kifarah dosa, biar sakit sentiasa.. supaya sentiasa terhapus dosa.. :) apapun itu urusan Allah.. bila dalam kesusahan antara quote yang saya akan refresh pada diri saya petikan ayat dari surah Al-Baqarah ,Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. 2:216 Itu semua rahsia Allah.. Kita hanya menurut apa yang Allah tetapkan, ikut perintah Allah..

sebelum lebih banyak membuang masa sepanjang cuti.. bercadng nak  cover subjek semestar depan insyaAllah dipermudahkan bila berhadapan dengannya nanti.. mungkin akan lebih mencabar.. kalau nak di imbas sems lalu lah titk perkenalan saya dengan cinta baru .. ketika itu baru saya sedar.. Allah telah mengkabulkan doa saya yang lebih kurang 4-5 tahun yang lalu.. ya ALLAH... satu demi satu Allah kabulkan.. benarlah Allah tak beri apa yang kita mahukan, tapi Allah beri apa yang kita perlukan..

itulah permulaan perjalanan dakwahku.. Alhmdulillah.. doaku di perkenankan.. (hehe jgn give up berdoa!)

takper tunggu PHD baru jalankan tanggungjawab dakwah tuh..dalam erti kata lain tunggu betul-betul pandai baru nak ajar orang. ( alasan je tuh...).belajar sambil sampaikan.. Dalam masa kita sampaikan ilmu pada orang, walau sedikit.. Kita juga sebenarnya menimba ilmu.. mula-mula mungkin akan rasa kita dapt ilmu tanpa di minta, terutamanya bila kita berkongsi dan dapat renspon yang baik..  lama kelamaan ia buat kita jadi xcited untuk sampaikan ilmu yang kita ada, untuk dapat kan ilmu dari mereka juga.. dan sebagai resultnya memberi manfaat antara satu sama lain..
 Mencari ilmu tak akan pernah habis.. pepatah arab yang berbunyi menuntut ilmu sampai ke negeri China.. di gambarkan China itu seakan-akan hujung dunia tempat yang paling jauh dari tanah Arab pada masa itu.
sedangkan di saat berhadapan sakratul maut nanti juga disunatkan mengajar mengucap.. walau kita dah tahu bagaimana mengucap, tapi Nabi tetap suruh orang yang berada di samping si sakit membimbing ucapan kalima "lailahailallah" itu.. agar diharamkan api neraka menyentuhnya kelak (HR Bukhari, Muslim).. Islam itu sendiri tidak pernah kenyang dengan ilmu.. setiap hari ada masalah, dan setiap hari kita rujuk kaedah yang sejajar dengan syariat.. kita mengkaji dan terus mengkaji.. mungkin ada yang kita sudah tahu, barangkali ianya baru bagi yang lain nya.. kan berlaku proses pembelajaran tanpa sedar... itulah hakikat ilmu.. Harta yang tidak pernah hilang..
Sunnah yang paling mudah, Rasulullah juga belajar dari Allah.. melalui Jibril yang menyampaikan wahyu.. belajar Baca, Iqra'... kemudian Allah beri lagi kepandaian luar biasa, jiwa yang bersih dan hati yang suci.. SubhanAllah tanpa sedar kita mengamalkan sunnah.. indah sungguh.. Allah menyusun buat kepentingan kita.. :)

No comments:

Post a Comment